Thursday, March 24, 2011

Sesungut..

Selamat hari jumaat kawan2..hari jumaat semua orang seronok je..bak datang hari isnin semua muka memoncong je kalah hamster..huhu..aku down sikit minggu ni coz senggugut punya hal..kalau perempuan of coz la tau kan senggugut tu apa lelaki aku tak sure la tau ke tak kan..oleh itu hari ni marilah kita menambah ilmu mengenai senggugut..tapi before tu aku nak terang la sikit pasal period kan..Period ni jadi bila ada perdarahan dari rahim melalui vagina(atau bahasa kasarnya kemaluan perempuan).Pendarahan ni jadi bila tidak berlaku persenyawaan di dalam rahim perempuan..Maknanya sperma lelaki x bercantum dengan telur prempuan tu bahasa x sopan dia..no offense k.Period berlangsung selama beberapa hari (biasanya 2 sampai 7 hari dianggap normal).Kehilangan darah menstruasi rata-rata sebanyak 35 mililiter huhu..korang boleh g dapur and tgk 35ml 2 bnyak mana la kan..haha..

ini contoh sistem peranakan perempuan


ok so back 2 our topic sengugugt..sengugut ni kalau aku pergi klinik aku juz cakap kat doctor tu aku period pain..bahasa saintipik nyer..menstrual pain..masa senggugut ni perut korang yang dekat bahagian bawah akan rasa cramp..selalunya akan kena masa hari first day period and boleh berlanjutan hingga 2 ke 3 hari..cramp ni kadang-kadang sakit sikit2 je kadang-kadang rasa macam nak mati..sampai berdiri pun x boleh macam jadi kat aku rabu hari tu..aku rasa sakit dari pinggang ke bawah..sengugut ni selalu jadi kat perempuan umur 30 tahun kebawah..skalau aku pergi klinik and doktor yang check tu lelaki mesti akan cakap senggugut ni boleh hilang after kahwin..betol ke ekh?kenapa macam tu ada fakta sains x?aku cari x jumpa pun..ini antara punca perempuan kena sengugut:

kalau sakit memang macam ni la keadaannya



* perempuan tu kena period di usia awal..aku kna masa umur 14 tahun ni kira awal gak ke?x pun aku rs..

* Period perempuan tu selalu nya 5 hari atau lebih..ok yang ni ada kat aku..slalunyer aku akan kena sampai 7 hari la paling sekejap..

* Perempuan ada berat berlebihan..aku kira BMI..BMI aku normal..

* Perempuan tu merokok atau minum arak..ni memang sah2 la aku x buat..

* Perempuan tu x pernah bersalin..memang la aku x pernah bersalin..kawin pun belom kan..

Ada beberapa cara untuk kurangkan sakit masa senggutu ni antaranya:

1-Korang leh amik ubat tahan sakit tapi yang ni x digalakkan sebab kita x tau side effect dia ms akan datang..memang sakit akan terus hilang juz after kita telan ubat ni tapi kita kena fkir pasal badan kita..sayangilah badan kita..cewah ckap pandai..aku sendiri pun telan gak if tak tahan sangat..ada orang suruh aku kurangkan..

2-Ok ini cara selamat nak kurangkan sakit..letak smething yang panas dekat bahagian bwah perut korang..selalu aku akan letak air panas dalam botol and balut dengan kain and tuam kat perut aku..selesa gler la buat cam ni..perut tu akan rasa relief la sket..x tegang sangat..

3-Korang rajin2 la buat urutan dekat bahagian pinggang ke bawah..aku kadang je buat yang ni..aku selalu urut dengan minyak panas..tak pun dengan pati mujarab ntah ape jadah ntah nama nyer..lupe la plak..huhu..

4-Buat exercise, especially masa period baru nak start..

5-Ha yang ni paling aku suka la amalkan diet rendah lemak..ini disamping dapat buat korang kekal lagsing sekaligus dapat kurangkan sakit semasa sengugut..

6-Minum teh o pekat panas..yang ni pun best..bler air panas 2 masuk dalam perut rasa mcm satu nikmat la lega sakit kat perut 2..

ok yang ni je la selalu aku buat..and pesanan untuk lelaki..kalau ade sedara perempuan,kawan-kawan perempuan yang kena senggugut kita orang bukan sengaja k..kadang2 memang sakit yang teramat..kalau nak rasa sakit dia mcm mne tukar jantina la..tpi nnti jadi mcam cter anu dalam botol lak kang..huhu..

No comments:

Post a Comment